tirsdag 13. september 2011

Tidligere syriske hamstere


For øyeblikket har vi ingen hamstere i hus. Oppdrettet har stått på pause siden 2016, men den siste hamsteren vår gikk vekk i desember 2017. På denne siden kan du lese om syriske hamstere vi minnes, samt hamstere vi tidligere har hatt i avl hos oss, men som ble omplasserte på sine eldre dager. Oppdatert: Juli 2018.



---------------------------------------------------------------------------------------------------








BRUMLE 

Navn: Brumle (Fraglebergets Sprite)
Kjønn: Hann
Født: 03.11.2015
Oppdretter: Fraglebergets Hamsteroppdrett v/ Merete A.
Farge/mønster: Black, muligens silver black 
Hårlag: Langhåret
Normalvekt: -
Kull: Min Dyreverdens kull 13 og 14




---------------------------------------------------------------------------------------------------











LOU 

Navn: Lou (Nero's Rakel)
Kjønn: Hunn
Født: 05.11.2015
Død: 02.12.2017
Oppdretter: Nero's Hamsteroppdrett v/ Rebekka N.
Farge/mønster: Black banded 
Hårlag: Langhåret
Normalvekt: -
Kull: Min Dyreverdens kull 13 og 14
Litt om Lou: Lou er en kjærlig, rolig og vakker hamsterjente.


---------------------------------------------------------------------------------------------------

LOTTE

Navn: Lotte
Kjønn: Hunn
Født: September 2015 
Død: Omplassert våren 2016
Oppdretter: Dyrebutikk
Farge/mønster: Black dominant spot banded 
Hårlag: Korthåret
Normalvekt: -
Kull: Min Dyreverdens kull 12
Mor: ?
Far: ?
Litt om Lotte: Lotte er en vakker og morsom hamsterjente, med masse liv.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

TILLY

Navn: Fraglebergets Tilly
Født: 05.01.2014 
Død: 06.12.2015
Oppdretter: Merete A. v/ Fraglebergets hamsteroppdrett, Bodø
Farge/mønster/hårlag: Black dominant spot, langhåret
Normalvekt: 170 g.
Kull: Min Dyreverdens kull 4
Mor: Tuss - Golden dominant spot, langhåret
Far: Fraglebergets Bleik - Cinnamon, korthåret
Farfar: Kateogdyrenes Stailo - Red eyed caramel, langåret
Farmor: Fraglebergets Molly - Golden, korthåret
Morfar: Ukjent
Mormor: Golden

Om Tilly: Tilly er ei søt, forsiktig frøken, som det er mye liv i. Hun er noe skeptisk av seg, men ordentlig god på bunnen. Hun gjorde en sterk innsats med sitt første kull med Bentley i mai 2014, på tross av vanskelige omstendigheter med mange syke unger, og på tross av at hun var en uerfaren førstegangsmor. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------


FIE


Navn: Fraglebergets Fifa "Fie"
Født: 16.09.2014 
Død: Omplassert september 2015
Oppdretter: Merete A. v/ Fraglebergets hamsteroppdrett, Bodø
Farge/mønster/hårlag: Silver grey banded, langhåret
Normalvekt: -
Kull: 3 kull: Min Dyreverdens kull 7 (13 unger), Min Dyreverdens kull 9 (6 unger) og Min Dyreverdens kull 11 (4 unger).
Mor: Fraglebergets Minni - Brown eared het. silver grey, langhåret
Far: Nero's Monaco - Golden banded, langhåret
Farfar: "Brio" Bror Ronnyssønn - Black dominant spot, langhåret 
Farmor: Nero's Rihno Renosdatter - Golden banded, korthåret
Morfar: Kateogdyrene's Stailo - Red eyed caramel, langhåret
Mormor: HamsterGledes Peridot - Silver grey umbrous, langhåret


---------------------------------------------------------------------------------------------------
PIXIE

Navn: Pixie
Født: 25.07.14 
Død: Omplassert september 2015
Oppdretter: Privat, Bodø
Oppdretter av Pixies foreldre + første eier av Pixie: Merete A. v/ Fraglebergets hamsteroppdrett, Bodø
Farge/mønster/hårlag: Brown eared sable banded, langhåret
Normalvekt: 180 g.
Kull: 4 kull: Fraglebergets kull 20 (20.10.14, 9 unger), Min Dyreverdens kull 6 (10 unger), Min Dyreverdens kull 8 (9 unger) og Min Dyreverdens kull 10 (8 unger).
Mor: 
Far: 
Farfar: 
Farmor: 
Morfar: 
Mormor: 


---------------------------------------------------------------------------------------------------
ELLIE

Navn: Eldängens Midori - "Ellie"
Født: 08.05.2013 
Død: 29.04.2015
Oppdretter: Emmy v/ Eldängens Hamsteruppfödning, Stockholm
Farge/mønster/hårlag: Sable, langhåret
Normalvekt: 190 g.
Kull: Min Dyreverdens kull 2 (15 unger), kull 3 (6 unger) og kull 5 (4 unger).
Mor: Milady - Mink, langhåret
Far: Bronx - Sable, langhåret satin
Morfar: Obelixus - Mink, langhåret
Mormor: Choklad - Sable, korthåret satin
Farfar: Flingans I am the King  - Mink, langhåret satin
Farmor: Mapilamis Ugly Betty - Sable, langhåret
Om EllieEllie var vår første svenske hamsterjente, og vår aller første ordentlige oppdrettshamster. Hun kom fra en hamsterfamilie med en lang rekke gode linjer og fine farger, men uheldigvis var hun bærer av "svellmagegenet", noe som gjorde at vi ikke kunne bruke de vakre ungene hennes videre i avl. Ellie hadde verdens beste personlighet. Hun var leken, nysgjerrig, rolig, alltid god og snill, og ikke minst en skikkelig matmoms. Deler av livet sitt var hun en smule overvektig, uten at det så ut til å gå ut over aktivitetsnivået hennes. Ellie var en fantastisk førstegangsmor til Min Dyreverdens kull 2, på hele 15 unger (hvorav alle overlevde). Ellie la virkelig sjela si i å gi de små gode liv, og det klarte hun også utrolig bra. Våren 2014 ble hun mor igjen, til henholdvis 6 og 4 stykker. Ellie vil alltid ha en spesiell plass i oppdrettet vårt, og hun er dypt savnet.


---------------------------------------------------------------------------------------------------
ARCHIE

Navn: Archie (hann)
Født: 27.01.2013 
Død: November 2014
Oppdretter: Marianne
Farge/mønster/hårlag: Black eyed ivory banded, korthåret
Normalvekt: 170 g.
Kull: Min Dyreverdens kull 1 (9 unger), kull 2 (15 unger), kull 3 (6 unger) og kull 5 (4 unger).
Mor: Nymeria - Golden agouti banded, korthåret
Far: Hamsterhiets Bosse "Snorre" Lokessønn - Silver grey agouti, langhåret
Farfar: Loke - Silver grey dominant spot banded, langhåret
Farmor: Årolilja Hikosdatter - Black eyed cream, langhåret
Morfar: Ukjent
Mormor: Ukjent
Om Archie: Archie var en nydelig gutt med den aller beste, fluffy korthårspelsen. Det var ikke før Archie fikk sitt første kull at jeg forstod hvorfor - han langhårsbærer, så klart! Archie var en snill og god gutt. Som liten var han utrolig sjenert og lettskremt. Det tok han hele fem måneder å bli varm nok i trøya til å tørre å komme ut av buret på egenhånd, men da han først begynte å vise tillitt til oss menneskene, var det aldri noen vei tilbake. Archie ble med tiden en av mine tammeste hamstere. Han kom gjerne opp i hånda, og bort til meg ved buret for å snakke litt når han var våken. Selv om han ble så tam fortsatte han å insistere på å gjøre ting selv. Han skulle ikke bli løftet, men helst hoppe opp i hånden selv. En skikkelig god og selvstendig gutt. Archies størrelse og langstrakte kropp gjorde at han ved flere anledninger ble feiltatt for å være en rotte. Archie ble far 34 flotte unger i løpet av sin tid hos oss.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

BAILEYS

Navn: Baileys
Født: 13. september 2012
Død: Oktober 2014

Oppdretter: Kjøpt i Tropehagen Zoo på Tveita.
Farge/mønster: Golden agouti helfargetkorthåret
Normalvekt: 135 g.
Kull: Min Dyreverdens kull 1 (9 unger)
Om Baileys: Baileys var verdens beste kosejente. Hun ble kjøpt på Tropehagen Zoo på Tveita-senteret høsten 2012. I dyrebutikken var Baileys sammen med sine to søstre - begge i samme rase/farge. Jeg fikk legge hånda inn til alle tre og fant fort ut at Baileys var den enkleste å ha med å gjøre. Hun er en av de mest tolerante hamsterene jeg har hatt. Hun var superaktiv helt til sine eldre dager, og holdt seg i god form hver natt. Baileys lar seg sjelden stresse av håndtering, burskifting og lyder rundt henne.  Da jeg kjøpte Baileys hadde jeg kun en vak idé om at jeg ønsket å starte hamsteroppdrett. Da jeg fikk hannen Archie ikke mange månedene senere, ble drømmen et faktum, med både Baileys' og Min Dyreverdens første kull på 9 herlige små. Baileys og Archie var selve grunnlaget for hva oppdrettet er i dag. 



---------------------------------------------------------------------------------------------------

TIDLIGERE FÔRVERTGUTTER
Hamstergutter fra vårt oppdrett som har blitt brukt i avl hos Min Dyreverden, men som ikke bor her. Begge disse gutta er sønner av Archie. 





BILDE KOMMER





AMADEUS

Min Dyreverdens Amadeus (gutt)
Født: 27.04.2013 (Min Dyreverdens A-kull)
Oppdretter: Marie/Min Dyreverden
Farge/mønster/hårlag: Golden agouti, korthåret
Normalvekt: 130 g.
Kull: Har hatt flere kull hos Nero's Hamsteroppdrett, Min Dyreverdens kull 6 (11 unger) og Min Dyreverdens kull 7 (13 unger).
Avlsdyktig: Ja
Mor: Baileys - Golden agouti, korthåret
Far: Archie - Black eyed ivory banded, korthåret
Farfar: Hamsterhiets Bosse "Snorre" Lokessønn - Silver grey agouti, langhåret
Farmor: Nymeria - Golden agouti banded, korthåret
Morfar: Ukjent
Mormor: Ukjent



---------------------------------------------------------------------------------------------------
MIN DYREVERDENS BENTLEY

Min Dyreverdens Bentley
Født: 26.09.2013 (kull 2)
Oppdretter: Meg, Min Dyreverdens Hamsteroppdrett
 Heneriette m. fam.
Farge/mønster/hårlag: Black eyed cream, langhåret
Normalvekt: 175 g.
Kull: Min Dyreverdens kull 4
Mor: Ellie (Eldängens Midori) - Sable, langhåret
Far: Arche - Ivory banded, korthåret
Farfar: Hamsterhiets Bosse "Snorre" Lokessønn - Silver grey agouti, langhåret
Farmor: Årolilja Hikosdatter - Black eyed cream, langhåret
Morfar: Bronx - Sable, langhåret satin
Mormor: Milady - Mink, langhåret