torsdag 1. november 2012

Om faktasidene

Bruk navigasjonsbaren øverst i høyre hjørne, eller innholdslisten under for å navigere mellom de ulike faktasidene.

På disse sidene finner du alt du trenger å vite for å gi hamsteren din et godt liv. Som oppdretter og hamsterentusiast er jeg veldig opptatt av dyrevelferd for dyr i fangenskap. Det er viktig å huske på at vi bør etterstrebe et dyrhold som følger artens egne premisser, basert på kunnskap om hvordan de levde i vill tilstand, og hvordan de har uviklet seg som husdyr.

Siden hamstere kun har vært vanlig som husdyr siden midten av 1900-tallet, er det fortsatt mye
vi ikke vet om arten. Det finnes ikke så mye korrekt, publisert informasjon om dyret heller, da de fleste hamsterbøker ble skrevet for både ti, 20 og 30 år siden, om ikke lenger. Da var standaren for både bur, stell og fôring en helt annen enn den vi har i dag. Den informasjonen jeg deler her har jeg selv skrevet, og den er basert på egne erfaringer som hamstereier i over ti år, kunnskap gjennom samtaler med andre oppdrettere, og informasjon fra gode artikler og sider på nettet, samt annen litteratur. Tekstene som viser og eksemplifiserer utstyr, fôr og tilbehør er basert på det utstyret og fôret vi har tilgjengelig på det norske markedet i dag, for å gjøre teorien i tekstene lettere å forstå og bruke i praksis.

Har du noe du ønsker å bidra med til faktasidene? Da er det bare å sende meg en melding på vår Facebook-side Min Dyreverdens Hamsteroppdrett. Jeg er alltid åpen for å lære mer, få inn nye synspunkter og lytte til andres erfaringer og kunnskap. Jeg ber også om at hverken tekst eller bilder kopieres. Send meg en forespørsel på mail om du ønsker å bruke noe av mitt innhold i en annen sammenheng. Ønsker du å linke til sidene mine er det selvsagt lov og bare hyggelig.