søndag 10. april 2016

Søndagsnytt

Maggie og Magica fra kull 13 leter etter nye hjem, kull V4 er leveringsklare denne uka, Daya fødte kull V5 i går natt, Min Dyreverdens Hamsteroppdrett fyller snart 3 år og vi har ny kontaktinformasjon.

Med andre ord er det mange ting å skrive om i dag!

Maggie og Magica trenger nye hjem
Vakreste Min Dyreverdens Magica og Min Dyreverdens Maggie, to black langhåret-jenter fra kull 13, er her fremdeles i påvente av et godt hjem. Jentene er nå 8 uker gamle. De er har veldig godt med pels og er robuste hamsterjenter med et nydelig utseende og et mildt lynne. Hvorfor er de så fortsatt hos meg, tre uker etter leveringsklar dato? Jeg skal ærlig innrømme at jeg har meg selv å takke for at salget av kullet har gått litt tregt. Kull 13 var nemlig fem uker og leveringsklare fredagen før påskeferien. Det tenkte jeg selvsagt ikke på da jeg kalkulerte termindato ved paring. Det er veldig få som skal ha hamster før hyttetur, og som oftest tar det litt tid å komme inn i hverdagen igjen etter ferien før man begir seg ut på kjæledyrjakt.

Uansett er jeg veldig glad for at ti av ungene har flyttet til nye, gode hjem som virkelig ønsket seg en liten, firbent pelsball som familiemedlem. Jeg håper Maggie og Magica snart blir like heldige!














Kull V4 flytter ut denne uken
Det skjønneste lille trekløveret Ronja, Birk og Mattis er alle reserverte, og blir hentet denne uken. De er blitt så gode og fine dyr - jeg er virkelig stolt av denne vakre gjengen. Mynte har vært en superrolig og tålmodig mamma, så hun må nok få det meste av æren for oppdragelsen til trillingene.

Kull V4. 4,5 uker gamle.


Men selv om vi ikke har flere dverger til salgs akkurat nå, bringer det meg over til neste tema:

Velkommen til verden, kull V5!
I går natt fødte Daya sitt fjerde og siste kull med Milo. I redet lå det fem sprellende små! Valget om hvorvidt Daya skulle få et fjerde kull var ikke helt enkel å ta, da jeg i utgangspunktet hadde planlagt tre kull på mellom henne og Milo. Siden hun har kommet seg ekstremt godt etter alle de tidligere kullene sine, bestemte jeg meg for å prøve en siste paring et par måneder etter hennes siste kull. Det gikk på første (og eneste) forsøk, og Daya er i god form etter fødselen i går. Hun spiser proteinkost og solsikkefrø som bare det, og i dag har hun også fått både gulrot, paprika og litt mais.

Kull V5, født 9. april, ett døgn gamle. Se på den gode melkemagen til ungen til høyre. Alltid et godt tegn!




Kullplaner mot sommeren
Brumle (Fraglebergets Sprite), fem mnd gammel, med sitt
herlige lille bamsefjes. Pga. silver black-fargen sin, ser
Brumle litt pjusk ut på bilder. Men han har absolutt ikke
tynn pels, den er bare ganske så grå enkelte steder. Brumle
vil få et kull til med Lou i midten/slutten av sommeren 2016.
Kull 13 og kull V5 er de siste kullene vi skal ha her før sommerferien starter. Neste kull med både dverger og syriske venter vi med til juli/august. Av erfaring er det ekstremt vanskelig å finne nye hjem til hamsterunger rett før eller ved starten av sommerferien. Flere sommere har vi blitt sittende med unger alt for lenge. Det vil jeg prøve å unngå helt i år. Når kull V5 flytter hjemmefra i midten av mai, blir dette altså siste ungeflokk til salgs her på noen måneder.

Akkurat hvilke kullplaner vi får er litt uvisst enda, men jeg planlegger et kull til mellom Lou og Brumle mot sensommeren.



Min Dyreverden fyller snart 3 år! 
Om bare tre uker fyller Min Dyreverdens Hamsteroppdrett 3 år! Vårt første hamsterkull mellom Baileys og Archie ble født 27.04.2013. Det er ganske så merkelig å tenke på at vi siden da har hatt hele 135 hamsterunger her! Hvordan har jeg hatt tid til det? Det er det mange som spør meg. Jeg forstår godt at det kan se ut som om dette er alt jeg gjør, både når man leser bloggen, og når man ser den lille dyrehagen i stua. Men det er det jo ikke, selv om jeg av og til har ønsket meg det! Særlig det siste året har vært hektisk.

Så om jeg ikke oppdaterer hjemmesiden ofte nok, så er det mest sannsynlig fordi jeg snart har en innlevering, en eksamen, eller noen kveldsvakter på rad i dyrebutikken etter studiedagen, og må prioritere hamsterstell fremfor hamsterblogging når jeg først har tid til overs. Samtidig forstår jeg så godt at det kan bli lenge å vente en uke eller lenger på bilder av et kull man har reservert en unge fra. Da er det bare å sende meg en mail og spørre! Som regel har jeg mange bilder av ungene som jeg ikke lager blogginnlegg av.

Baileys, mamma til Min Dyreverdens Kull 1 (sammen med Archie, hamsteren avbildet i banneret). Archie og Baileys er tippoldeforeldre til Maggie og Magica, og resten av kull 13.



Ny e-post!
Fra og med neste uke vil jeg ikke lenger være tilgjengelig på marie@mindyreverden.com. Ny e-postadresse er mindyreverden@gmail.com. Denne vil ligge under kontaktinformasjon på Til salgs-sidene. Den aller første e-posten jeg brukte for Min Dyreverden, enlitendyreverden@gmail.com, kan også brukes. Ellers er facebook-siden (Min Dyreverdens Hamsteroppdrett) og -gruppa (Min Dyreverdens Hamsterforum) fortsatt de samme, og som alltid kan jeg kontaktes der.


Nå skal vi ut og nyte sola, mens alle våre 16 små (inkludert unger fra tre kull) sover godt i redene sine.

God søndag!

-Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar