torsdag 14. juli 2016

Velkommen til verden, kull 14!

Velkommen til verden, Min Dyreverdens kull 14: N-kullet!

I går kveld (13.07.16) mellom klokken 21 og 23, fødte Lou åtte små babyer i redet sitt. Alle sammen var der fremdeles da jeg sjekket til redet nå i dag tidlig. Jeg rakk også å ta et par av de små!

Helt siden tirsdag kveld kunne jeg se på Lou at fødselen nærmet seg. Hun var tydelig ukomfortabel og sliten, og prøvde forgjeves å finne et godt sted å ligge med den store magen sin. I går morgen lå hun rett ut og pustet tungt, så jeg var ikke overrasket da jeg hørte at fødselen startet klokken ni i går kveld. Det er mer naturlig for hamsterne å føde midt på natten, mens det er mørkt og huset er stille, men disse ungene var helt klare til å komme ut. Og for en fin gjeng det ble!

I går spurte jeg dere på facebook hvor mange unger dere trodde ville komme, og jeg fikk så mange gode forslag. Jeg har begynt å få litt erfaring med å tippe kullstørrelse ut i fra størrelsen på hamstermagen, så jeg var i grunn helt sikker på at det var under 10 unger der. Én av dere tippet til og med 8 unger!:-) Siden kullet ikke er kjempestort har alle ungene en god størrelse, og de hadde alle fulle melkemager i dag tidlig.

Men det er ikke bare ungene som trenger all den næringen de kan få. Lou fikk en ekstra innholdsrik frokost i dag, med paprika, brokkoli, solsikkefrø og tørkede melorm. Hun hamstret alt i kinnposene sine mens jeg tok noen bilder, og skyndet seg tilbake til redet.

Frokost til Lou.
Lou har det travelt med å komme seg tilbake til redet. Ungene hennes er enda helt hjelpesløse, og det er enda viktig at hun passer på dem og varmer de små kroppene deres 24 timer i døgnet.
Kull 14! Ungene er lyserosa og nesten gjennomsiktige. De hvite flekkene er magesekkene deres som er fulle av melk. 

Lou har brukt flere dager på å bygge et godt og lunt rede.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar