torsdag 6. juni 2013

Burene til Baileys og Archie

Hei alle!

Buret til Baileys
Jeg har fått flere spørsmål fra kjøperne mine av kull 1 angående hamsterbur og hva som er et stort nok bur for en hamster. Jeg har kun ett svar til det; ingenting er stort nok, så kjøp det største du kan. Plass er noe av det viktigste du kan gi hamsteren din, og som dyreeier er det du som må finne ut hva som er best for dyret ditt, fremfor å kun stole på det de sier (og selger) i dyrebutikken. De målene som har blitt vanlig for et hamsterbur er langt i fra store nok. Den vanligste størrelsen på et hamsterbur ligger på rundt 40x30 til 50x30, ofte med bare én etasje. Det er alt for lite for en aktiv hamster som liker å løpe, klatre, gnage og utforske. Det kan gå som midlertidige bur, men ikke noe mer enn det.

Bur kan være veldig dyrt, men det går alltids an å kjøpe brukt, eller sammenlikne priser på forskjellige dyrebutikker, og kjøpe der det er billigst. Mine bur har jeg funnet til alt fra 500-900 kroner i ulike butikker. Innredningen trenger heller ikke å bli alt for dyr. Treleker koster gjerne litt, men sovehus og matskåler er det lett å gjøre billigere. I stedet for å kjøpe dem i dyrebutikken; kjøp noe billig i en vanlig butikk. Sovehuset til Archie er et oppbevaringsglass fra en interiørbutikk (man kan også bruke store syltetøyglass), og matskålen til Baileys (den blå, opprinnelig med lokk) kostet 25 kroner på Nille.

Buret til Archie
Archie og Baileys her hjemme bor i hvert sitt bur med en grunnflate på 60x40 cm., som er 30 cm. høye.  Innredningen deres består av leker i tre, glass og keramikk, med hvert sitt løpehjul i splast. De vanlige løpehjulene man får kjøpt til hamstere er som regel for små for en fullvoksen hamster. De passer fint til en hamsterunge eller en liten hamster, men en voksen hamster skal helst ha et større hjul. Baileys er relativt liten og lett og løper fint i sitt hjul, mens Archie - som alle som kommer på besøk hos meg nå tror er en rotte - har vokst ut av sitt hjul på sine fire måneder. Derfor skal han skal få et nytt et veldig snart.

Her er noen bilder av burene og lekene til mine to:

Treleker
Sovehuset til Archie

Archie har ingen problemer med å komme seg ut av buret så snart han lukter at Baileys er i nærheten...
Ha en fin dag!

Marie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ps. Baileys' og Archies sønn Min Dyreverdens Antonin er fortsatt TIL SALGS og trenger et nytt hjem. Send mail til enlitendyreverden@gmail.com ved interesse.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lik Min Dyreverdens Hamsterside på Facebook for flere oppdateringer. 

1 kommentar:

  1. Jeg kunne ikke vært mer enig i dette utsagnet: "Jeg har kun ett svar til det; ingenting er stort nok" :)

    SvarSlett