tirsdag 18. juni 2013

Lag din egen luksusfôrblanding!

I tillegg til grøntfôr, proteinkost og høy, er tørrfôr også en viktig del av hamsterkostholdet. I lengden kan den vanlige gnagerblandingen man bruker bli kjedelig og ensidig kost for hamsteren din, og da er det fint å ha noe annet å spe på med. Jeg anbefaler ikke å erstatte gnagerblandingen du får kjøpt i dyrebutikken med én du lager selv, men heller gi den i tillegg av og til, eller blande den ut med det vanlige fôret. Her er en liten trinn-for-trinn-guide til hvordan man kan gjøre det.

1. Innkjøp

I min blanding brukte jeg følgende:

Rosiner 
Grønne erter (tørket)
Solsikke- & gresskarkjerner 
Grønne linser (tørket)
Hasselnøttkjerner 
Go'dag frukt frokostblanding 
Cornflakes 
Puffet havre
Puffet ris 
Husmann knekkebrød
Havreknekkebrød

= ca. 160 kroner

Alternative ingredienser man kan ha i: Peanøtter (usaltet, uristet), valnøttkjerner, andre usukrede frokostblandinger, tørkede grønnsaker, tørket frukt (eks. banan, kokos og eple) og pellets for hamstere.

Til sammen koster alt jeg kjøpte ca. 160 kroner. Men som oftest er mye av dette matvarer man har i huset og spiser selv, og da blir det slettes ikke så mye som det høres ut som. I blandingen min brukte jeg étt av hver type knekkebrød, og ellers en liten håndfull av alle de andre ingrediensene. Den ferdige blandingen av det er nok tilleggsfôr til en hamster i minst én mnd. Samtidig har du frokostblanding (puffet ris, puffet havre, cornflakes, go'dag) for mange uker, og snacks (rosiner, nøtter og kjerner) og middag (linser, erter) for et par dager selv. :-)

Ikke bruk frokostblandinger som har høyt sukkerinnhold (Go'dag og cornflakes inneholder begge litt sukker, men det er veldig lite).

2. Bestem mengde

Jeg brukte ett av hver type knekkebrød (knuste), og en håndfull av alt det andre. Ønsker du å lage mer av blandingen dersom du har flere hamstere er det bare å bruke mer.


3. Bland godt

Deretter er det bare å blande alt godt i en bolle. Oppvebar blandingen i en lufttett plastboks eller -pose, så holder den seg lengst mulig.













4. Prøvesmak

Du må gjerne prøvesmake selv (pass opp for de harde ertene og linsene!), men sannsynligvis vil hamsteren din sette mer pris blandingen enn det du gjør. 







/Marie

2 kommentarer:

  1. Mmm Det så godt ut... Kansje jeg burde prøve det på mine hamstere. ;)

    PS: Alva har det veldig bra!


    Hilsen Marte

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Og så er det jo så enkelt å lage!

      Supert å høre at Alva har det bra hos dere:-)

      Slett