fredag 29. januar 2016

Alma har født to små!

Nå er det babylykke ganger tusen her hjemme!

I natt (29.01.2016) fødte marsvinet vårt Alma to små nurk! Jeg skrev kort om en mulig drektighet hos henne for flere uker siden, men etter dét var jeg ikke lenger så sikker på om det faktisk var babyer i den ikke alt for store magen hennes. Men det var det jo, og babyene kom i natt! Termindatoen kunne være alt fra 15. januar til 15. februar, ettersom marsvin går drektige i over 60 dager, og Alma og Bobby bodde sammen over flere uker i høst. Siden magen til Alma enda ikke var så stor, konkluderte jeg med at hvis det ble noen unger her, så kom de nok ikke til å komme før mot midten av februar. Men i dag tidlig da jeg skulle ta morgenstellet i marsvinbingen, skifte vann og gi friske grønnsaker, fikk jeg øye på to bittesmå øyne innerst i bingen! Og litt etter to til. Da ble det både latter og gledestårer her, og Ruben fikk holde marsvinbabyer for første gang.

De to ungene er i kjempegod form, de løper rundt, følger etter Alma og snuser på Thekla og Lyra. Når de går likner de nesten på små frosker, på grunn av de store og uproporsjonerte bakbeina sine. De er med andre ord det søteste jeg har sett. De spiser høy selv og jeg har allerede sett dem die litt også. Dette er altså ganske så annerledes enn å ha hamsterunger! Jeg håper for alt i verden at de begge to blir store og fine marsvin. Det er én jente og én gutt i kullet. Jenta er den ensfargede ungen, som jeg også tror på om blir langhåret, og gutten er tofarget med rosetter i pelsen. De har samme fargetoner som pappaen sin, og røde øyne slik som både Alma og Bobby har.

Det er ti år siden mitt forrige (og første) marsvinkull, så dette er skikkelig stort. Lykke!

Alma og Bobbys to små. Jenta til venstre og gutten til høyre. 
Gutten til venstre og jenta til høyre.

Alma som nybakt (og for øyeblikket litt snauklipt) mamma.

Lille familien! (Minus pappa, tante Thekla og tante Lyra, da).
Her er et bilde av Bobby, pappaen til kullet. 
Bobby!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar