mandag 3. oktober 2016

Høsthilsen fra Lou, Thekla, Alma og Mathilda!

Hei!

Nå er det lenge siden sist! Kull 14 som jeg skrev om i sist innlegg flyttet alle til nye, gode hjem i slutten av august. Siden det har det vært stille og rolig på hamsterfronten. Som mange av dere sikkert har lest på facebooksidene våre, har vi bestemt oss for å ta en liten pause i oppdrettet. Siden 2013 har vi fostret opp og funnet nye hjem til 147 (!) flotte hamsterunger, fra 19 ulike kull, og det har virkelig vært en veldig fin (og tidkrevende!) jobb. Akkurat nå trenger trenger jeg tiden til å fokusere på studier og andre fremtidsplaner, og jeg har derfor bestemte meg for å pause oppdrettet på ubestemt tid. Etter bare en måned uten hamsterunger i hus kjenner jeg allerede nå at det er litt trist å ikke ha noen kullplaner å se frem til, så vi får se hva som skjer. Jeg skal nok oppdatere dere dersom det skjer noen endringer!

I og med at vi bare hadde Lou og Brumle boende hos oss, var det et ganske enkelt valg å stoppe akkurat nå, før jeg eventuelt måtte finne flere avlsdyr. Lou har bare hatt to kull, men begge kullene tok tydelig på for henne, så jeg bestemte meg allerede i sommer for at kull nr. 2 ville bli hennes siste. Dermed lå det ingen avlsplaner i kortene for Brumle her lenger, og han fikk lov til å flytte tilbake til oppdretteren sin Merete. Forhåpentligvis blir han pappa til enda noen flere nurk hos Fragleberget oppdrett. Lou blir derimot boende her som pensjonert avlshamster. For første gang på fire år har jeg dermed bare én (!) hamster i hus. Det er en litt merkelig følelse, men også litt hyggelig. Jeg har desto bedre tid til Lou, og ikke minst mulighet til å skjemme henne bort med de fineste lekene, den beste maten, og enda lengre utetid.

Hos marsvinjentene er alt som det pleier å være, og alle tre har det veldig bra. De tigger daglig etter grønnsaker helt til de får viljen sin, og spiser paprika til de blir røde om munnen. Mathilda, som er verdens mest hårsåre marsvin, har uheldigvis også verdens fortest voksende pels. Det betyr mye børsting og klipping, og vi har nok en liten stund igjen før vi blir helt enige om pelsstellsrutinene. Båndet mellom Mathilda og mamma Alma er fremdeles veldig sterkt, og jeg er så glad for at de har mulighet til å leve sammen, om så under styret av en noe sjefete Thekla.

Her kommer et par nye bilder av alle våre fastboende firbente, pluss et par akvariebilder. :-)

God høstferie!

Lou koser seg med en liten gulrotbit.



Buret til Lou
Nå er det bare ett bur i hamsterhylla.


En av de tre platyene våre.
Ancistrusparet vårt ble foreldre i sommer! Nå kryr det av bittesmå bebiser i akvaret. Ancistrusmamma til venstre, to av hennes mange små til høyre.
Gjengen<3 Fra venstre: Mathilda (8 mnd), Alma (1,5 år) og Thekla (2,5 år). 
Mathilda og Thekla.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar